Selasa, 12 Februari 2019


2.0 PERWAKILAN DATA

2.1 Kriptografi Dalam Keselamatan Data

Set Induksi : Menonton clip video

Penerangan : Pelajar menonton clip video dan menyatakan apakah kisah yang terdapat dalam clip video berkenaan






The Imitation Game - Breaking the Enigma Code


https://www.youtube.com/watch?v=zZuqLLdx2YQ

  

Aktiviti 1: Video Flip Classroom
Penerangan : Pelajar menonton video

1.       Video 1 : Cipher











Cryptography: Crash Course Computer Science #33

Tajuk : Cryptography: Crash Course Computer Science #33
Laman : Youtube




2.       Video 2 : Ceaser Cipher





Caesar Cipher

https://www.youtube.com/watch?v=o6TPx1Co_wg

Tajuk : Caesar Cipher
Laman : Youtube

 

3.       Video 3: Pigpen Cipher












How To Write in Pigpen Cipher [2 MINUTE TUTORIAL]
https://www.youtube.com/watch?v=s5XRTcLYy40

Tajuk : How To Write in Pigpen Cipher [2 MINUTE TUTORIAL]
Laman : Youtube
Link : https://www.youtube.com/watch?v=s5XRTcLYy40



2.1.1 Menerangkan maksud dan kepentingan kriptografi dalam pengkomputeran.
TP 1  Menyatakan kepentingan kriptografi dalam pengkomputeran.

Aktiviti 1 :  Pengenalan proses sifer (chipher)
Masa: 15 minit

1.  Kontinjen tentera kelima telah menerima maklumat sulit daripada pihak atasan berkaitan dengan serangan terhadap pihak musuh.














Maklumat sulit tersebut dibentuk berdasarkan papan kunci berikut:











Sila terjemahkan maklumat sulit tersebut untuk tindakan selanjutnya:










2.  Maklumbalas kontinjen kepada pihak atasan ialah “KAMI SUDAH BERSEDIA”.
 Anda perlu terjemahkan maklumbalas itu dalam maklumat sulit dengan menggunakan papan kunci yang sama seperti 1.













3.  Nyatakan pandangan anda, mengapa pihak tentera perlu berkomunikasi dengan menggunakan cara sulit seperti di atas?















4.  Cuba cadangkan penggunaan kaedah berkomunikasi tersebut dalam kehidupan sekarang.













2.1.1 Menerangkan maksud dan kepentingan kriptografi dalam pengkomputeran.
TP 1  Menyatakan kepentingan kriptografi dalam pengkomputeran.
Aktiviti 2 :  Pengenalan Kriptografi dalam Pengkomputeran (Lengkapkan nota)
Masa: 15 minit

1.   Lengkapkan ruang kosong berikut berkenaan dengan kriptografi:



2.  Lengkapkan ruang kosong berikut berkenaan dengan empat kepentingan perkhidmatan
     keselamatan data kriptografi:




2.1.2  Menunjuk cara langkah demi langkah  proses sifer (cipher) yang melibatkan:
         (i) penyulitan (encryption) 
        (ii) nyahsulit (decryption)

Aktiviti 3 :  Pengenalan Proses Sifer (Lengkapkan nota)
Masa: 15 minit

1.  Nyatakan dua proses sifer berdasarkan rajah berikut:

(i)  


(ii)  

2.  Beri penerangan terhadap isitilah berikut:
a)  Algoritma kriptografi atau sifer


b)  Pasangan algoritma


c)  Penyulitan (encryption)


d)  Nyahsulit (decryption)


  3.   Dalam proses komunikasi yang menggunakan kriptografi, apakah  alat yang penting perlu ada pada dua pihak komunikasi sebagai rujukan menterjemah teks?






   4.   Lengkapkan maklumat berkaitan dengan sifer:



2.1.3  Menghasil dan menterjemah  mesej menggunakan kaedah sifer seperti berikut:
         (i) Reverse cipher 
         (ii) Substitution cipher (Caesar Cipher, Pigpen Cipher)
        (iii) Transposition ciphers
TP 2  Menjelaskan kaedah sifer yang telah dipelajari.
TP 3 Menterjemah mesej menggunakan kaedah sifer yang telah dipelajari.

Aktiviti 4 :  Eksploitasi Kaedah Sifer

Masa: 1 jam
Cadangan aktiviti:  Gallery Walk

Perlaksanaan: 
1.  Setiap kumpulan diberi jenis kunci sifer dan lembaran aktiviti yang mempunyai satu contoh penyulitan dan nyahsulit.
2. Kumpulan murid mengeksploit cara menterjemah teks dan lengkapkan teks sulit bagi perkataan yang lain.
3.  Perlaksanaan Gallery Walk, murid mendapat maklumat daripada kumpulan lain.
4.  Kumpulan murid membentangkan nama dan cara kaedah sifer yang mereka dapat.
5.  Murid lengkapkan latihan pengukuhan.



Kumpulan 1


Dengan mengaplikasi proses sifer, lengkapkan jadual di bawah:
  


 Dengan mengaplikasi proses sifer, lengkapkan jadual di bawah:





KUMPULAN 2


Kaedah sifer:  Substitution cipher
Jenis:  Sifer anjak (Shift cipher or Caeser Chiper)
Kunci, K = 4




Dengan mengaplikasi proses sifer, lengkapkan jadual di bawah:


KUMPULAN 3

Kaedah sifer:  Substitution cipher
Jenis:  Sifer anjak (Shift cipher or Caeser Chiper)
Kunci, K = – 5



Dengan mengaplikasi proses sifer, lengkapkan jadual di bawah:




KUMPULAN 4
Kaedah sifer:  Substitution cipher
Jenis:  Pigpen Cipher (melibatkan geometri)

 










Dengan mengaplikasi proses sifer, lengkapkan jadual di bawah:



Jawapan:
Kumpulan 1
Jenis 1
1. KILAB GNAKALEB NIAL ARACIB
2.  GNICAC KADNEH IDAJNEM AGAN
3.  RIKIF UTI ATILEP ITAH
4.  HABIS KAPAK BERGANTI BELIUNG
5.  ISI DADA BEKAL BERJALAN
6.  JADI PENGHUBUNG KAKI TANGAN

Jenis 2
1.  SDROW NAHT REDUAL SKAEPS NOITCA
2.  DNE NA OT EMOC TSUM SGNIHT DOOG LLA
3.  REVEN NAHT ETLA RETTEB
4.  FORTUNE FAVORS THE BLOD
5.  MANY HANDS MAKE LIGHT WORK
6.  TOO MANY COOKS SPOIL THE BROTH

Kumpulan 2
1.  MWM TIVYX
2.  KEVEQ NEXYL HM EMV
3.  PEKM PIFEM PEKM FIVNERKKYX
4. LANGKAH KANAN
5.  MACAM BETUNG SERUAS
6.  SEPERTI PAHAT DENGAN PENUKUL
Kumpulan 3
1.  HI GUH CH UH CMFUHX
2.  PRACTICE MAKES PERFECT
3.  BIHYMNS CM NBY VYMN JIFCWS
4.  ALL ROADS LEAD TO ROME
5.  THE BEST MIRROR IS AN OLD FRIEND



Kumpulan 4











Aktiviti 5 :  Eksploitasi Transposition Chiper
Masa: 1 jam
Cadangan aktiviti:  Group Prensentation
Perlaksanaan: 
1.  Murid memperlajari sifer mengikut langkah lembaran aktiviti dalam kumpulan 2-4 orang.
2.  Murid menjawab soalan berpandukan buku teks m/s 39 hingga m/s 44.
2.  Semua kumpulan jawab set yang sama.
3.  Hasil kerja dipaparkan dan kumpulan lain menilai ketepatan jawapan.
4.  Guru memberi bimbingan sekiranya murid tidak menuju ke kaedah yang betul terhadap
     pelajaran.


Kaedah sifer:  Transposition Chiper

(A)  Jenis:  Columnar Transposition
Proses:  Penyulitan



1.    Tetap perkataan kunci.  Contonya PELAN
2.   Tentukan susunan huruf perkatan kunci mengikut susunan abjad.






1.   Kira bilangan baris jadual dengan formula:






2.   Sediakan jadual :  Bilangan lajur = bilangan abjad dalam kunci
                              Bilangan baris = jawapan di 1
            Isi semua abjad dalam teks biasa ke dalam jadual mengikut arah kiri ke kanan baris
            demi baris.                 




Senarai abjad bagi setiap susunan lajur kunci:



Teks sifer ialah gabungan semua abjad mengikut susunan tertib lajur:



Proses:  Nyahsulit




1.   Tentukan susunan huruf perkatan kunci mengikut susunan abjad.





1.   Kira bilangan baris jadual dengan formula:











2.   Sediakan jadual :  Bilangan lajur = bilangan abjad dalam kunci
                              Bilangan baris = jawapan di 1
 Isi semua abjad dalam teks sifer ke dalam jadual mengikut arah atas ke bawah mengikut tertib susunan abjad kunci.                 


1.   Senarai abjad mengikut arah kiri ke kanan baris demi baris.     
           




2.   Mengecam teks biasa dalam senarai abjad tersebut.









Jawapan:

Penyulitan:  UCNMEIYUMROIINRAARPDXPUSANKZGETFSDA

Nyahsulit:  SAUK AIR MANDIKAN DIRI



(B)  Jenis:  Rail Fence Cipher or Zig-zag Chipher
Proses:  Penyulitan
Teks biasa yang perlu disulitkan:  PERISIK IALAH ZAMRI
Kunci = 3 (3 baris)


Sediakan jadual:  Bilangan lajur = bilangan abjad teks biasa
                             Bilangan baris = kunci




1.   Isi abjad teks biasa dalam jadual mengilut corak zig-zag baris demi baris.
2.   Baca abjad secara melintang mulai baris pertama.

Teks sifer ialah





Proses:  Nyahsulit





Sediakan jadual:  Bilangan lajur = bilangan abjad teks biasa
                             Bilangan baris = kunci




1.   Tandakan petak menggunakan “-“ dalam bentuk zig-zag pada jadual.
2.   Isi teks sifer, bermula dengan baris pertama.
3.   Baca abjad mengikut corak zig-zag dan mengecam mesej yang ingin disampaikan.

Teks biasa ialah







Jawapan:
Penyulitan       :  PSAZIEIIILHARRKAM
Nyahsulit         :  KATA LALUAN IALAH EPAL






2.1.4 Membanding beza kaedah sifer yang telah dipelajari

TP4 : Membandingkan kekuatan dan kelemahan kaedah sifer yang telah dipelajari

CONTOH PERBANDINGAN KAEDAH RAIL FENCE CIPHER DAN COLUMNAR CIPHER







TP4 : Membandingkan kekuatan dan kelemahan kaedah sifer yang telah dipelajari

CONTOH PERBANDINGAN KAEDAH REVERSE CIPHER DAN SUBSTITUTION CIPHER







AKTIVITI UNTUK TP4






Aktiviti Perbandingan Kaedah Sifer

1.  Guru memberikan 2 keping  kad yang tertulis nama sifer untuk setiap kumpulan.
2.  Murid berbincang bersama-sama ahli kumpulan mengenai kekuatan dan kelemahan kedua-dua kaedah sifer tersebut.
3.  Seorang ahli dari setiap kumpulan dipiih untuk menerangkan perbezaan kaedah sifer tersebut.
4.  Ahli yang dipilih akan duduk dihadapan dan terangkan kepada semua murid serta menjawab soalan yang akan disoalkan dari rakan kelas yang lain.


2.1.5 Memilih kaedah sifer terbaik yang telah dipelajari berdasarkan situasi yang telah diberikan.

TP 5 : Mencadangkan satu kaedah sifer selain yang telah dipelajari dan membuat pembentangan

AKTIVITI TP5 :
1.   Murid diberikan kepada kumpulan. (Contoh : 6 kumpulan)
2.   Murid memilih kaedah sifer lain yang ada dengan menggunakan carian internet.
3.   Murid kumpulkan bahan dan laksanakan pembentangan. Menggunakan slide powerpoint atau kerta mahjong.
4.   Penerangan pembentangan murid perlu ada:
a.   Definisi dan penerangan ringkas
b.   Nyatakan jenis substitution atau transposition cipher
c.    Contoh Encrypt (Penyulitan) dan Decrypt (Nyahsulit)

2.1.6 Menghasilkan kaedah sifer bagi menyelesaikan masalah dalam kehidupan seharian

TP 6 : Mencipta satu kaedah sifer baharu yang boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan seharian dan membentangkan hasil dapatan dalam bentuk folio digital

AKTIVITI TP6:

1.   Guru meminta murid menghasilkan satu kaedah sifer yang baharu secara individu .
2.   Murid menghasilan satu kaedah sifer
3.   Murid menulis teks dan simbol di atas kertas dan meminta rakan lain untuk nyahsulit dan penyulitan teks soalan yang dibuat.
4.   Jika rakan berjaya memecahkan kod rahsia tersebut, bermakna kaedah sifer yang dihasilkan berjaya.








1 ulasan:

  1. BABYLISS PRO Titanium R8.4 x 7.5" - Titanium-Art
    Buy BABYLISS PRO apple watch titanium vs aluminum Titanium R8.4 x 7.5" by micro touch titanium trimmer A.B.B.B.. 1-3/2/4" from titanium hip T-Pain. 1-3/4" or equivalent. titanium apple watch 3.99 · $5.99 2020 edge titanium · ‎Out of stock

    BalasPadam